Chengdu.reismee.nl

Tibet deel 2

Vanuit de hoofdstad Lhasa zijn we met onze gids, chauffer en 3 andere reizigers gaan rijden richting het plaatsje Gyatse. Menno en ik waren meteen onder de indruk van alle prachtige bergen. Onze reisgenoten waren iets minder onder de indruk gezien ze uit Argentinië Chili en Brazilië komen zijn zij wel wat gewend qua bergen. Natuurlijk hebben we ook in Gyatse weer een bezoek gebracht aan een klooster. Ieder klooster heeft zijn eigen verhaal en dat is erg interessant om te horen vooral van onze gids die zelf 15 jaar als monnik in een klooster heeft gewoond.

Na Gyatse ging de reis verder naar Sygatse. Tijdens de gehele reis zijn we onnoemelijk veel checkpoints gepasseerd (en dat terwijl je binnen 1 provincie binnen 1 land reist). De ene keer moet het paspoort gecheckt, dan weer het permit. Automatische trajectcontrole is ook nog niet uitgevonden waardoor er steeds aan het begin een briefje met tijd moet worden opgehaald en aan het einde weer ingeleverd (en in de tussentijd stonden we regelmatig een paar minuten stil omdat we te snel waren gereden).

We hebben onderweg de meest prachtige dingen gezien maar de Mount Everest was toch wel het meest bijzonder. Kijk maar naar de foto's al is het in het echt natuurlijk nog veel indrukwekkender. We hebben geen poging gedaan om de berg te beklimmen. Een Japanner met 1 vinger is de laatste die een poging heeft gewaagd maar hij heeft de top helaas niet gehaald. In zijn eerdere pogingen is hij zijn negen vingers kwijt geraakt...

Verder hebben we ontzettend genoten van Tibet. Het is heel bijzonder om te zien hoe gastvrij en vriendelijk mensen zijn ondanks de onderdrukking.Omdat er weinig westerse toeristen zijn, was het ook voor de Tibetanen erg interessant om met ons in contact te komen merkten we overal. Het communiceren ging niet altijd erg gemakkelijk omdat bijna niemand Engels spreekt, maar met handen en voeten kom je een heel eind.

We zijn nu in Cambodja, eerder dan gepland. Door een benzine boycot in Nepal is daar nauwelijks vervoer mogelijk waardoor we deze reis helaas hebben gecanceld. We zijn wel weer blij dat het weer warmer is want in Tibet hebben we het behoorlijk koud gehad (Maar gelukkig kennen ze ook daar de elektrische deken!)

Annet

Tjonge....wat n geweldig avontuur....!!! Zo gaaf die foto's.

Er is hier in Nederland juist een campagne gestart om weer meer vakantiegangers te motiveren om weer naar Nepal op vakantie te gaan. 'Zie hieronder';-)
Geniet van jullie droomreis...en wie weet zien we alsnog n foto van jullie uit Nepal op het journaal????

Voor de campagne is een website met actuele reisinformatie gelanceerd, en worden reizigers in Nepal opgeroepen om op sociale media een foto van zichzelf in het land te delen. Bovendien zullen de Nederlandse bergbeklimmers binnenkort een 'publiciteitsreis’ maken.

Rosanne

Ha Annet, helaas geen foto van ons uit Nepal. Ten tijde dat wij er heen wilden was er nauwelijks benzine en dus vervoer mogelijk. Helaas voor Nepal heeft ook dat reizigers tegengehouden om te gaan. Hopen dat de campagne gaat werken!

Rita

Wat een prachtige reis is dit. Geniet er nog veel van en ik lees het in jullie blog. Lieve groetjes

Rianne

Ha Rosanne! Wauw, wat een indrukwekkende foto's (en natuurlijk verhalen). Tot snel en take care. Groetjes Rianne