Chengdu.reismee.nl

Tibet deel 1

Na een prachtige treinreis van 44 uur arriveerden we in Lhasa, de hoofstad van Tibet. De stad ligt in een dal en is omringd door bergen. We werden opgehaald door onze gids. Alleen mag je niet door Tibet reizen als toerist. Een van de bijzondere regels die China heeft opgesteld nadat Tibet onderdeel werd van China. Een andere aparte regel is dat alle Tibetanen een Chineze vlag op hun dak moeten zetten. Doen ze dat niet dan krijgen ze geen werk of worden opgepakt. De heilige leider van Tibet, de Dalai Lama woont momenteel in India omdat hij niet meer welkom is Tibet, zelfs zijn afbeelding is verboden. Ondanks de onderdrukking hebben we hier mogen genieten van een bijzonder gastvrij volk. Ook de belangrijkste religie het boeddhisme hebben we van dichtbij mogen aanschouwen. Inmiddels hebben we veel tempels, boeddha's, boterkaarsen en khoras gezien. Khoras zijn heilige rondes die Tibetanen lopen rond een tempel. Gewoonlijk met een gebedsmolen en een soort rozenkrans in de hand. Na 2 dagen in Lhasa zijn we verder gereden de bergen in. Dit was zo mooi, bijna onwerkelijk . Wit besneeuwde bergen met een helderblauw meer ervoor waar een aantal yaks in staan te baden. Nu rijden we verder de bergen in naar het Mount Everest Base camp.

Joke Dalderup

Ha Rosanne en Menno (al ken ik Menno helemaal niet), leuk om jullie verhalen te lezen. Ik zie het zo voor me. De kinderen met de 'broeken met split', het scherpe contrast tussen rijk en arm. En ook de confrontatie met de o zo andere gewoontes.
Heb jen og iets meegekregen van de enorme hoogte die de Hemeltrein bereikt? Of is dat nou net snachts. Hoe dan ook, veel plezier in Mount Everest BaseCamp.

Karen

Oh wat cool! Het moet daar prachtig zijn!

Rosanne

We merkten wel dat we heel hoog zaten. Lopen (vooral omhoog) gaat nogal moeizaam vanwege het gebrek aan zuurstof. Nadat we iets te enthousiast een heuvel opliepen proefden we zelfs het bloed in onze mond (waarschijnlijk kleine vaatjes die makkelijk opengaan). We hebben wel wat druk op het hoofd gehad vooral op 5300 meter hoogte maar het viel alles mee. Toch knap hoe je lichaam dat aankan